get this widget here

Perbezaan Orang Beriman Dengan Orang Kafir

“Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka”

Orang Islam yang beriman pasti mempunyai akhlak dan peribadi yang dijara Quran dan hadis.Sebagai manusia yang bangga dengan islam,kita perlu meneliti ajaran Quran dan berusaha mempraktikkan apa yang diajar Quran sekadar kemampuan kita.


1). Bangun tidur.

Orang beriman bangun tidur dengan mengucapkan “segala puji bagi Allah Tuhan yang menghidupkan kami setelah mematikan kami”. Manakala orang kafir bangun dengan menguap dan menggosok matanya.


2). Solat Subuh.

Orang beriman akan bangun,mandi membersihkan diri dan menunaikan solat Subuh. Manakala orang kafir sudah semestinya bangun walaupun waktu subuh tetapi mereka tidak solat.


3). Melihat dan berzikir.
Orang beriman akan melihat pelbagai ciptaan Allah seperti langit, mentari, bulan, rumput, pokok dan sebagainya lantas lahirlah keajaiban dalam dirinya untuk membesarkan Allah dengan berzikir. Manakala orang kafir hanya sekadar melihat sahaja.


4). Mencari rezeki halal.
Orang beriman akan bangun dan keluar bekerja mencari nafkah halal untuk diri sendiri dan keluarga. Manakala orang kafir tidak pernah memikirkan soal haram atau halal, yang penting mendapat wang dan harta.


5). Membaca doa jimak.
Orang beriman akan membaca doa berjimak sebagaimana diajar Baginda saw.
Maksud doa: "Dengan nama Allah, Ya Allah, jauhkanlah kami dari gangguan syaitan dan jauhkanlah syaitan dari rezeki (bayi) yang akan Engkau anugerahkan pada kami." (H.R Bukhari)

Al-Bukhârî menjelaskan, Nabi SAW bersabda: "Sekiranya salah seorang kamu mendekati isterinya (bersetubuh dgn isterinya) dan membaca doa ini, lalu berhasillah dengan jimak itu seorang anak, nescaya anak itu tidak dapat dimudaratkan syaitan."

Manakala orang kafir tidak pernah berdoa.



6). Mempunyai akidah.
Orang islam yang beriman mempunyai akidah yang kukuh dan kuat. Manakala kafir tidak mempunyai akidah. Mereka percaya ahli nujum, ramalan bintang, ramalan tapak tangan, feng-shui dan sebagainya.



7). Menutup aurat.
Orang beriman akan memakai pakaian dengan menutup aurat manakala orang kafir tidak pernah memikirkan aurat dan mereka memakai apa sahaja mengikut kehendak hati mereka.


8). Memberi iman kepada anak-anak.
Orang beriman akan menanam iman dalam jiwa anak-anak. Ibu bapa akan menasihati anak agar sentiasa benar, menjauhi benar, mengelakkan arak dan zina. Manakala orang kafir tidak pernah peduli sama ada anak mereka suka berbohong, makan rasuah, seks bebas, meminum arak dan sebagainya.


9). Solat lima waktu.
Orang beriman solat lima waktu kerna yakin bahawa solat tiang agama. Orang kafir walaupun ada beragama solat seminggu sekali kebanyakan mereka tidak pernah melakukannya kerana solat tidak penting kepada mereka.


10). Sabar dengan kematian.
Orang beriman akan sabar dengan kematian dan sekadar menitiskan air mata pabila berlaku kematian ahli keluarga. Manakala orang kafir akan berteriak dan menjerit-jerit.


11). Bersyukur dengan rezeki Allah .
Orang beriman akan bersyukur dengan rezeki Allah sama ada sedikit atau banyak. Orang kafir akan menyalahkan Tuhan bila mereka mendapat rezeki yang sedikit.



Mesti baca:

1). Panduan menghantar artikel ke MR kalau sudi berkongsi (klik sini) - ini penting supaya anda tidak tersalah hantar.

2). Panduan halang emel MR masuk ke inbox emel anda (klik sini)

SUKA BLOG NI ?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...